Sognepræst til et-sogns pastorat, Kastrup kirke

Da vores sognepræst gennem 24 år går på pension, er stillingen som tjenestemandsansat sognepræst i Kastrup Pastorat, Stege-Vordingborg Provsti, Roskilde stift ledig til besættelse 1. juli 2024 eller snarest derefter.

Til stillingen er knyttet forpligtelse som kirkebogsfører og begravelsesmyndighed.

Stillingen er lønindplaceret i løngruppe 1 i aftale om aflønning af tjenestemandsansatte præster i folkekirken. Der vil til lønnen kunne ydes et rådighedstillæg på kr. 43.000,- årligt (afrundet grundbeløb pr. 31. marts 2012).

Der tages forbehold for udvidelse af ansættelsesområdet i overensstemmelse med Finansministeriets aftale af 15. august 1975 med tjenestemændenes centralorganisationer om ansættelsesområder for tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken.

Der er knyttet tjenestebolig til stillingen – beliggende Sct. Clemensvej 66, 4760 Vordingborg.

For ikke ordinerede ansøgere bedes kopi af eksamenspapirer og attest fra Pastoralseminariet vedlagt.

Både mænd og kvinder opfordres til at søge stillingen.

Ansøgninger stiles til Kirkeministeriet, Frederiksholms Kanal 21, 1220 København K., og sendes direkte til Biskoppen over Roskilde Stift, Stændertorvet 3 A, 4000 Roskilde, e-mail: kmros@km.dk. Ansøgninger skal være biskoppen i hænde senest opslagets udløbsdag kl. 15:00. Hvis ansøgningen sendes pr. mail kan autosvaret fra stiftet betragtes som kvittering for modtagelse af ansøgningen.

Opslået den 9. april 2024.
Udløber den 29. april 2024 kl. 15.00.

Vi tilbyder

·       En nyere præstebolig.

·       En smuk og historisk romansk kirke.

·       Gode traditioner året rundt med plads til nytænkning.

·       Venlighed, uhøjtidelighed og imødekommenhed.

·       Åbenhed for nytænkning og god dialog.

·       En faglig dygtig og engageret kirkebetjening og en erfaren præstesekretær.

·       Et positivt, kompetent og støttende menighedsråd.

Vi ønsker en præst, der

·       Er synlig og nærværende i lokalområdet.

·       Kan forstå og inddrage vores menigheds behov og skabe et nært fællesskab.

·       Kan tilbyde et kirkerum, hvor kirkegængerne kan finde refleksion og genkendelse.

·       Har idéer og lyst til også at tiltrække yngre familier til kirken.

Embedsbeskrivelse

Sognet
Kastrup sogn er et-sognspastorat beliggende 3 km nordvest for Vordingborg, hvorfra der jævnligt kører tog til København. I bil tager det ca.1 time. Sognet består af 5 små gamle landsbyer, men er nu også et forstadssogn til Vordingborg.

Ifølge sogn dk. kan det oplyses om 2023/24, at der er:

·       2232 folkekirkemedlemmer

·       2771 indbyggere

·       16 dåb i 2023

·       21 konfirmander i 2024

·       7 vielser 2023

·       19 begravelser/bisættelser i 2023

Kastrup sogn ligger i et naturskønt område med Rosenfeldt Gods og Knudshoved Odde tæt ved med mulighed for at vandre, cykle og bade i unik natur.

Folkeskole, børnehave, dagligvarebutik ligger under 1 km fra præsteboligen. Der er 4 km til Vordingborg Uddannelsescenter, hvor alle gymnasiale uddannelser samt flere erhvervsuddannelser udbydes.

Der er et godt samarbejde mellem kirke og skole, børnehave og spejdere. Spejderne har medvirket aktivt ved familiegudstjenester, til fastelavns- og BUSK-gudstjenester i mange år. De grønne pigespejdere omdeler desuden kirkebladet, der i øjeblikket udkommer 4 gange årligt.

Der er 1-2 konfirmandhold, og der undervises i 8. klasse, pt. fredag morgen.

Gudstjenester
Kirkegangen er stabil og god, og sognets beboere bruger gerne deres præst. Den nye præst vil møde en rummelig kirke uden retningspræg med en kernemenighed, der gerne deltager i kirkekaffe i våbenhuset efter hver højmesse og får sig en snak både med præsten og med hinanden.

Sognets præst har 10 eftermiddagsandagter årligt på dagcentret Brænderigården i Vordingborg samt julegudstjenester med børnehave og skole.

Præsten i Udby og Ørslev er byttekollega.

Menighedsrådet
Består af syv valgte menighedsrådsmedlemmer, udover præsten.

Formand: Birgit Larsen, tlf. 5537 3774, mail: bogf@nyraad.net

Udvalg under menighedsrådet: Kirke- og kirkegårdsudvalg, Præstegårdsudvalg og Koordinerings- og aktivitetsudvalg.

Menighedsrådet har et godt samarbejde og en god dialog.

Kirken
Kirken er en højt beliggende kirke fra 1100-tallet. De gamle kirkebænke er nylig blevet malet med henblik på at skabe en sammenhæng med det øvrige inventar: En Sct. Clemens altertavle fra o. år 1500, en renæssance-prædikestol fra o. år 1600, et tidligere korbuekrucifiks, et Husted-orgel med 7 stemmer, to manualer og pedal. en granitdøbefont og et granitalter.

Kirken er tilmeldt Grøn Kirke.

Embedsbolig
Præsteboligen er et gedigent og praktisk parcelhus fra 1975, der ligger på den anden side af Sct. Clemensvej med en smuk udsigt til kirken fra boligens nyindsatte køkken. Der er fjernvarme. Den ca.165 kvadratmeter private bolig består af to store stuer med udsigt til haven, et nyere stort badeværelse, tre mindre værelser samt et soveværelse og et gæstetoilet.

Der er en overdækket terrasse med en stor frodig vinstok. Haven er lukket og privat med jasminbuske, forsythiaer, gamle roser og flere æbletræer, og sammen med flere andre store træer er der skabt et unikt havemiljø.

Den offentlige del af boligen er fornuftigt adskilt fra den private del og består af et køkken med særskilt indgang, en rummelig entre, toilet, en stor konfirmandstue med moderne udstyr og havedør samt et kontor med udsigt til haven.